Zlin-42M/43/142/143
A Zlin-42-es cseh repülőgépcsalád címben felsorolt változatai az 1970-es évek óta rendszeres használói a magyar légtérnek. Pilótáink nagy része ezen gépek valamelyikén ismerkedett a repüléssel. De nemcsak oktatógépként, hanem vitorlázó vontatásra is alkalmas ez a kis alsószárnyas repülőgép. Nem beszélve arról, hogy hosszú éveken keresztül a hazai repülőnapok szinte állandó programja volt alufivadászat melyet rendszerint egy háromgépes Zlin-142-es kötelékkel hajtottak végre (olyan is előfordult, hogy a vezérgép Z-726-os, vagy a kötelék egyik tagja Z-43-as volt). Sajnos az utóbbi években ezek a gépek háttérbe szorultak a Cessnákkal szemben, mint oktatógép, illetve a magas üzemeltetési és nagyjavítási költségek több gép leállítását, eladását eredményezték. Számos példány pedig baleset áldozata lett, legutóbb 2009-ben a HA-SGI Z-142-es, Dunakeszin. Mindebből következik, hogy ennek a típusnak is helye van az oldalon.

Dunakeszi Repülőnap, 2007. június 24.
Fotó: Horváth Balázs
Üzemben lévő repülőgépek. (29 - 3 Z-42M, 6 Z-43, 20 Z-142)Kiállított repülőgépek. (2 - 1 Z-43, 1 Z-142)
Lezuhant, megsemmisült, összetört repülőgépek. (15 - 2 Z-42M, 2 Z-43, 11 Z-142)
Külföldre eladott repülőgépek. (9 - 1 Z-42M, 7 Z-142, 1 Z-143
Üzemen kívüli repülőgépek. (2 Z-142)
Z-42M
Hat gép került ebből a változatból Magyarországra, melyek jelzése a következő: HA-SFA, HA-SFB, HA-SFC,HA-SFD, HA-SFE, HA-SFG. Valamennyi példány 1979-ben érkezett hozzánk.
HA-SFA:
A sorozat első tagja a mai napig üzemben van, többfelé felbukkan az országban, állandó tartózkodási helye nem ismert.
HA-SFB:
Az előző gépével megegyező festést viselt, 2000-ig repült nálunk. Azóta az USA repülőgép állományát gazdagítja. A felvételen a budaörsi repülőtéren látható.
HA-SFC:
Nyíregyházán szolgált a MÉM RSZ kötelékében 1986-ig, amikor július 28-án lezuhant.
HA-SFD:
Szintén MÉM RSZ gép volt, 1983. szeptember 23-án lezuhant Vencsellő közelében.
HA-SFE:
Ez a gép is az előző kettőhöz hasonlóan a MÉM RSZ-nél repült, majd a rendszerváltás után magánkézben folytatta pályafutását. Napjainkban Kunmadarason lakik az Aero-Wasp Kft. tulajdonában.
HA-SFG:
A MÉM RSZ kötelék negyedik tagjaként kezdett repülni nálunk, ma Szandán a sportrepülők használják.
Z-43
Az oldalon tárgyalt repülőgépcsalád tagjai közül ebből a típusból érkeztek legkorábban gépek. Érdekességük, hogy közülük négyen a Honvédség állományát gazdagították futárgépként 1976-tól2002-ig. Ezt követően Isaszegen tárolták őket, majd árverezés után kerültek új tulajdonosaikhoz.
Lajstromjelük a következő (zárójelben a katonai oldalszám látható): HA-FBA, HA-FBC (077), HA-FBE, HA-FBG, HA-FBI (075), HA-FBK (076), HA-DOT, 078, R-01
HA-FBA:
Az első magyar Z-43-asról van szó, 1975 óta folyamatosan üzemel, eredetileg az MHSZ futárgépe volt. Jelenlegi lakóhelye Dunakeszi. A 2000-es évek első felében szerepelt az augusztus 20-i légi parádéprogramjában, mint a lufivadász Zlin kötelék egyik tagja.
HA-FBC:
A Honvédség kötelékének tagja 077-es oldalszámmal 1976-tól, 2002-es kivonását követőenNyíregyházán üzemel tovább civil gépként.

HA-FBE:
Az előző két géphez képest jóval később, 2004-ben érkezett hozzánk. Pályafutásának lezuhanása vetett véget még ugyanazon év július 24-én Dunakeszin. A felvétel nem sokkal a baleset előtt készült róla.
HA-FBG:
Ez a gép is az új generáció tagja, 2005-ben került Németországból Dunakeszire, ahol azóta is repül.

HA-FBI:
A 075-ös számú katonai gép 2002 után bekövetkező polgárosítása óta Gödöllőn állomásozik. 2007-ben az I. Gödöllői Repmajálison kivette a részét az utasrepültetésből.
HA-FBK:
A 076-os honvédségi Z-43-as kivonását követően Isaszegről 2006-ban került át Budaörsre, majd sor került felújítására. 2007-ben kapott polgári jelzést, abban az évben szerepelt a Kecskeméti Repülőnapstatikus kiállításán. Üzembe azonban csak 2009-ben helyezték, április 6-án repült előszörKecskeméten. Napjainkban Szandán üzemel.
HA-DOT:
A legfiatalabb Z-43-as hazánkban, 2006-tól repül magyar jelzéssel Dunakeszin. 2009-ben megtisztelte jelenlétével a farkashegyi repülőnapot szeptember 26-án.

Fotó: Sármási András
078:
A negyedik katonai gép nem kezdett új életet a civil világban, hanem a keceli haditechnikai gyüjteménybe költözött, ahol ma is megtekinthető.
R-01:
A Rendőrség is üzembe állított egy Z-43-ast 1976 júniusában, amely mindössze néhány hétig töltötte be a szerepét náluk, mivel szolgálatának első hónapjában, 1976. június 21-én Siófoknál a Balatonba zuhant.
Z-142
A típus legismertebb változatából összesen 40 gép repült magyar jelzéssel, az első példányok 1981-ben érkeztek hozzánk. Ebből ma 20 gép van üzemben (illetve kettő üzemen kívül), a többi lezuhant, vagy eladták külföldre. Oktatógépként szolgáltak elsősorban, de vitorlázógépek vontatására is rendszeresen alkalmazzák őket. A repülőnapok állandó szereplőivé váltak, három Z-142-esből állítottak össze köteléket, melyek a közismert lufivadászatot mutatták be országszerte. Több formáció is összeállt, így az 1990-es évek elejétől, a 2000-es évek elejéig Budaörsön a HA-SGC, HA-SGM páros egészült ki általában egy Z-726-ossal (HA-SDE, HA-SDF), valamint Dunakeszin a Malév Aero Club négygépes köteléke mutatta be ezt a gyakorlatot, ellátogatva más repterek rendezvényeire is. 2004, az utolsóBudaörsi Repülőnap után csak az utóbbiak bukkantak fel itt-ott, és ők is csak három géppel. (HA-SGF,HA-SGI, HA-SGK). Sajnos a HA-SGI 2009-es lezuhanása, majd a HA-SGK 2010-es leállítása a motor üzemidejének lejárta (illetve a repülőnapok számának drámai mértékű csökkenése) következtébenmásfél éve állt össze utoljára a dunakeszi kötelék. Pedig a gépek egyforma Malév festése önmagában is kiemelkedő látványt nyújtott. Tudomásom szerint napjainkban egyedül a nyíregyházi Tréner Kft. ötgépes köteléke az egyedüli, egyforma színnel ellátott formáció a típusból, őket elsősorban Debrecenben lehet látni repülőnapokon.
Következzen tehát a Z-142-esek felsorolása lajstromjel szerint:
HA-SFH, HA-SFI, HA-SFJ, HA-SFK, HA-SFL, HA-SFM, HA-SFN, HA-SFO, HA-SFR, HA-SFS, HA-SFT, HA-SFU,HA-SFV, HA-SFX, HA-SFY, HA-SFZ, HA-SGA, HA-SGB, HA-SGC, HA-SGD, HA-SGE, HA-SGF, HA-SGH, HA-SGI, HA-SGJ, HA-SGK, HA-SGL, HA-SGM, HA-SGN, HA-SGO, HA-SGP, HA-SGR, HA-SGS, HA-SGT, HA-SGU,HA-SGV, HA-SGW, HA-SGX, HA-SGY, HA-SGZ. HA-SHA.
HA-SFH:
1981-től 1989-ig repült nálunk, majd Németországba távozott tőlünk. Egyelőre nem sikerült korabeli fotót találni róla, így az alábbi képen később látható, 2007-ben a németeknél.

Fotó: www.airliners.net
HA-SFI:
A második gép szintén 1981-ben érkezett Magyarországra, és egészen 1998-ig nálunk volt, akkor került az USA-ba.
HA-SFJ:
Fenti társaival egyidős, és még ma is üzemben van, Matkópusztán lehet megtalálni.
HA-SFK:
A legöregebb Z-142-esek egyikéről van szó, 1980-tól repül magyar lajstromban. Nyíregyházán a Tréner Kft. öttagú Z-142-es flottájának egyik tagja.
HA-SFL:
A MÉM RSZ flottájának tagjaként szolgált 1980-tól, a rendszerváltást követően a jogutód Air Serviceüzemeltette tovább. 2005-ben eladták Portugáliába.

HA-SFM:
Szintén MÉM RSZ gépről van szó, 1980-as évjárat, napjainkban Debrecenben üzemel.
HA-SFN:
Előző társaival egyidős, 2010-től üzemen kívül van, a tököli repülőtéren.
HA-SFO:
A Tréner Kft. kötelékének második tagja, Nyíregyházán állomásozik, és ugyancsak 1980-tól repül magyar színekben.
HA-SFR:
Egy évvel fiatalabb, 1981-es gyártmány. Hajdúszoboszlón lehet vele találkozni.
HA-SFS:
Az előző géppel egyidős, 2006. november 25-én Jakabszállás mellett kényszerleszállt és összetört. Maradványai Bócsára kerültek az ottani tóra, ahol a felhasználható alkatrészek kiszerelése után a tulajdonosa hordókat, majd úszótalpakat szereltetett rá. Ezért néz ki úgy, mint egy hidroplán.
Mielőtt erre az egyedi sorsra jutott, repülőnapon is szerepelt egy kötelék tagjaként:

Kalocsai Repülőnap, 2006. július 23.
Fotó: Horváth Balázs
HA-SFT:
1981-től 1996-ig repült nálunk, azóta az USA-ban teljesít szolgálatot.
HA-SFU:
Szintén 1981-es gépről van szó, 1999-ben találkoztam vele Hármashatárhegyen, ahol műrepülő figurákat is bemutattak vele a Juniális nevű rendezvényen. 2006-ban eladták Romániába, általábanAradon található, de továbbra is előfordul a budaörsi nagyhangárban.
HA-SFV:
1981-1998 között tartott a pályafutása, amikor július 4-én Szabadszálláson lezuhant.
HA-SFX:
Fenti társaival egyidős, Gödöllőn lehet megtalálni. Lajstromjele alkalmanként vicc tárgyává válik, ahogy az az alábbi képen látható:
Valójában persze így néz ki:
HA-SFY:
A Tréner Kft. kötelékének következő tagja, Nyíregyházán van, 1981-es gyártmány.
HA-SFZ:
Adatai mindenben megegyeznek az előző gépével, alkalmanként repülőnapokon látható a kötelék tagjaként. Jellemzően az ország keleti felében szoktak megjelenni (Debrecen, Nyíregyháza,Hajdúszoboszló).
HA-SGA:
1981-es az SG sorozat első tagja, pályafutásának egy baleset vetett véget 2005. augusztus 12-énHorvátországban, amikor lezuhant.
HA-SGB:
1982-től 1990-ig szolgált hazánkban, majd szintén lezuhant, július 9-én Kerekharaszti mellett.
HA-SGC:
Előző társával egyidős gép, több alkalommal láttam a régi budaörsi repülőnapokon, ahol utasokat vitt, és a lufivadászatban is részt vett. Jelenleg is Budaörsön állomásozik, időközben új, a gyáritól eltérő festést kapott.

Fotó: Sármási Zoltán
HA-SGD:
1982-ben érkezett hozzánk, napjainkban magánkézben repül Dunakeszin, szinte teljesen átépített, felújított formában.
HA-SGE:
1982-1999 között lehetett látni a levegőben nálunk, végül október 4-én utolérte a végzeteBékéscsabán.
HA-SGF:
Ugyancsak 1982-es gépről van szó, napjainkra egyedül maradt üzemben Dunakeszin a Malév Aero Club Z-142-es kötelékéből. Az utóbbi években számos repülőnapon lehetett látni, utazni vele, és mindig szerepelt a lufivadászatban is Dunakeszin, Balassagyarmaton, Pipishegyen, az északi M0-ás híd átadásán, vagy az augusztus 20-i légi parádén. A felvételen a pilótaülésben Besenyei Péter ül2009. május 24-én, a Világbajnoki Repülőnapon Dunakeszin.

Fotó: Sármási Zoltán
HA-SGH:
1983-ban került Magyarországra, 2005. szeptember 24-én Nagymarosnál a Dunába zuhant.
HA-SGI:
Társaival megegyezik a kora, szintén a Malév Aero Club kötelékének tagja volt Dunakeszin. Tragikus véget ért, 2009. július 18-án a hagyományos lufivadászatot és kötelékbemutatót követően egy szélroham a földhöz csapta a dunakeszi repülőtéren. A támogatók hiánya miatt a mai napig nincs utóda, azóta nem állt össze a kötelék, és nem tartottak bemutatót sehol sem.
HA-SGJ:
1983-tól repül hazánkban, jelenleg a pécs-pogányi repülőtéren lehet megtalálni.
Zlin-sorfal tagjaként, amikor beállt a Dunakesziről érkezett Malév-kötelék sorába:

Pécs-Pogány Repülőnap, 2007. június 30.
Fotó: Horváth Balázs
HA-SGK:
A Malév Aero Club kötelékének harmadik tagja, ugyancsak 1983-as évjárat. 2010-ben a motor üzemidejének lejárta miatt a földön ragadt, remélhetőleg nem örökre. Dunakeszin várja az új motort, és hogy újra hasíthassa a levegőt megmaradt társával, és a lezuhant gép utódával.

Fotó: Sármási Zoltán
HA-SGL:
1984-től szolgált Dunakeszin, a Malév-kötelék tagja volt korábban. Mivel baleset érte, napjainkra csak egyes darabjai maradtak meg a dunakeszi repülőtéren.
HA-SGM:
1986-tól repül Budaörsön, jelenleg a Magyar Repülő Szövetség tulajdonában van. A régi budaörsi repülőnapok állandó résztvevője volt, lufivadászatban sétarepülésben egyaránt. Alkalmanként napjainkban is megjelenik rendezvényeken, Tóth Ferenc vitorlázó bajnok repülőgépét szokta vontatni más helyszínekre, illetve a bemutatón.

Fotó: Sármási Zoltán
HA-SGN:
A kedvenc Z-142-esem, ezzel a géppel találkoztam először a típusból, amikor Hármashatárhegyenszolgált vontatógépként még a '90-es években. Egyébként ő is 1986-ban született, de ma márNyíregyházán található, ahol a Tréner Kft. kötelékének tagja.
HA-SGO:
1988-1993 között lehetett látni hazánkban, mígnem szeptember 12-én Kecskéden lezuhant.

Fotó: Horváth Balázs
HA-SGP:
Ugyancsak az 1988-as széria tagja, 1996-ig repült magyar lajstromban, amikor Csehországba távozott tőlünk. A felvételen Budaörsön látható. Érdekessége, hogy az első magántulajdonban lévő repülőgép volt 1945. után.
HA-SGR:
Fenti társaival egyidős gép, a szandai sportrepülőknél szolgál. Előfordul repülős rally versenyeken, 2009-ben a Szatymazi Repülőnapon is tiszteletét tette.
HA-SGS:
Mindössze öt évig volt látható légterünkben 1988-tól 1993-ig, amikor Pázmánd mellett lezuhant és elégett május 23-án. A képen Esztergom fölött repül.

HA-SGT:
1989-1992 között volt hazánkban, míg aztán szeptember 19-én Szombathelyen lezuhant.

Fotó: Horváth Balázs
HA-SGU:
1989-es évjáratról van szó, napjainkban a Forgószárny Kft. állományába tartozik, és Kiskunlacházánlakik.
HA-SGV:
Az előző géppel egyidős, sokáig Szegeden repült ( a felvétel is ott készült róla), 2008-ban eladtákSzentesre, azóta ott lehet vele találkozni.
HA-SGW:
Ez a gép is 1989-ben született, és a Malév-kötelék tagja volt Dunakeszin. Pályafutásának 1992. június 19-én lezuhanása vetett véget Verőcemaroson.
HA-SGX:
1989-es évjárat, ma is üzemben van Jakabszálláson. 2007-ben az I. Gödöllői Repmajális közönségét áthúzással köszöntötte.
HA-SGY:
1989-ben érkezett hozzánk, ma Dunakeszin lehet vele találkozni, magántulajdonban van.
HA-SGZ:
A legfiatalabb Z-142-es, 1991-től repül nálunk. Jakabszálláson lakik, gazdái évek óta szeretnének megválni tőle. Jó lenne, ha nálunk maradna, magyar lajstromban és nem kerülne külföldre. Néhány helyen az országban jól jönne, ha hasznosíthatnák, csak a költségeket kellene ehhez előteremteni.
HA-SHA:
Négy évig, 1990-től 1994-ig tartózkodott hazánkban, majd Csehországba költözött. Később ezzel a géppel vesztette életét 1999.08.25.-én Ivan Tuček, a híres cseh műrepülő pilóta.
Z-143
Ebből a szériából egyetlen példány vendégeskedett nálunk három évig 2003-tól 2006-ig. A HA-FBDlajstromjelet viselő gép 2005. június 3-án madárral ütközött, majd kényszerleszállt és összetörtTápiószentmárton mellett, ezt követően maradványaitól gazdái megváltak, és azok Németországbakerültek.
Ezúton mondok köszönetet Horváth Balázsnak, aki értékes információival és fotóival hozzájárult, hogy az oldal minél teljesebb módon mutassa be a Zlin42M, Zlin-43, Zlin-142, (és Zlin-143)-as repülőgépek magyarországi történetét.
Külön nem jelölt fotók: www.avia-info.hu
http://sarmasi-zoli.lapunk.hu/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése