2011. október 18., kedd


Let Z-37 Cmelák
Egy sokoldalú repülőgépről van szó, amely hazánkban 1967-ben kezdte meg pályafutását aRepülőgépes Növényvédő Állomás (RNÁ), 1974. december 1-től MÉM Repülőgépes Szolgálatkötelékében. Elsősorban mezőgazdasági célokra alkalmazták az 1980-as évek elejéig, amikor a sorozatos balesetek miatt az újonnan érkező , gazdaságosabbnak tűnő PZL M-18 "Dromader"  váltotta a típust, de ezen kívül előfordult vitorlázó-vontató szerepkörben is, illetve légi reklám vontatásáhozis használták. Napjainkra számuk jelentősen lecsökkent, és az üzemképes gépek is egyre ritkábbanemelkednek a levegőbe. Legtöbbjük a rendszerváltás után magántulajdonba, kisebb cégekhez került. Repülőnapokon az utóbbi években nem jellemző a részvételük, bár szerencsére akad kivétel, példáulSzatymazon 2009-ben részt vett a helyi vontatógép (HA-MFY) a repülőnap programján transzparens vontatással.
A típusnak több változata készült, melyek közül hazánkban kettő fordult elő nagyobb számban, a Z-37A, illetve a jóval későbbi, Z-137 Agro Turbo változat. Utóbbiból még elég sok gép üzemel, az első változatból viszont már jóval kevesebb. Az alábbiakban lajstromozásuk szerint több csoportra osztva sorolom fel őket, a kettős lajstromjelek esetében a legtöbbször volt egy régebbi típusú gép, majd annak jelzését a gép megsemmisülése, eladása után kiosztották a rendszerváltást követően érkező Agro Turbo gépekre:
HA-SCA, HA-SCB, HA-SCC, HA-SCD, HA-SCE
Ezek a gépek 1969 és 1972 között kerültek hozzánk, és tíz év szolgálat után valamennyit eladták1981-1982-ben.
HA-SCD
HA-SCD - eladták 1982-ben
A sorozat első tagja rajzban is meg lett örökítve (a rajzok Horváth Balázs munkái).
HA-SCD
HA-MCA, HA-MCB, HA-MCC, HA-MCD, HA-MCE, HA-MCF, HA-MCG, HA-MCH, HA-MCI, HA-MCJ, HA-MCK, HA-MCL, HA-MCM, HA-MCN, HA-MCO, HA-MCP, HA-MCQ, HA-MCR, HA-MCS, HA-MCT, HA-MCU
Ennek a szériának is a legtöbb tagját eladták az 1980-1982-es években. Közülük egyetlen repülőgép maradt meg, amely ugyan átlajstromozva, de a mai napig repül, a HA-MCO, ma HA-MFY Szatymazon.
HA-MCO(1)
HA-MCO - ma Szatymazon repül HA-MFY jelzés alatt
Ismét egy rajz, ezúttal a HA-MCC-ről.
HA-MCC
HA-MFA, HA-MFB, HA-MFC, HA-MFD, HA-MFE, HA-MFG, HA-MFH, HA-MFI, HA-MFJ, HA-MFK, HA-MFL, HA-MFM, HA-MFO, HA-MFP, HA-MFQ, HA-MFR, HA-MFS, HA-MFW, HA-MFX, HA-MFY
A sorozat gépei 1996-tól kerültek hozzánk a 2000-es évek elejéig, bár később is érkezett néhány példány, főleg az Agro Turbo változatból
         HA-MFD            HA-MFK
             HA-MFD - Jászapátin repül                        HA-MFK - Gyúrón áll üzemképtelenül
HA-MGA(1), HA-MGA(2), HA-MGB(1), HA-MGB(2), HA-MGC(1), HA-MGC(2), HA-MGD(1), HA-MGD(2), HA-MGE(1), HA-MGE(2), HA-MGF(1), HA-MGF(2), HA-MGG, HA-MGH(1), HA-MGH(2), HA-MGI(1), HA-MGI(2)=HA-MFC, HA-MGJ(1), HA-MGJ(2), HA-MGK(1), HA-MGK(2), HA-MGL(1), HA-MGL(2)=HA-MFD, HA-MGM(1), HA-MGM(2), HA-MGN(1), HA-MGN(2), HA-MGO(1), HA-MGO(2), HA-MGP(1), HA-MGP(2), HA-MGQ, HA-MGR(1), HA-MGR(2), HA-MGS(1), HA-MGS(2), HA-MGT(1), HA-MGT(2), HA-MGU(1), HA-MGU(2), HA-MGV(1), HA-MGV(2), HA-MGW, HA-MGX(1), HA-MGX(2), HA-MGY(1), HA-MGY(2), HA-MGZ(1), HA-MGZ(2)
Az (1) lajstromjelet viselő példányok a HA-MGG-ig bezárólag még az 1960-as évek második felében érkeztek hazánkba, hasonlóan a HA-SC és HA-MC jelzési  kezdetű gépekhez. A többi gép 1971-1972-ben csatlakozott hozzájuk. Az első öt magyar Cmelák közülük került ki (HA-MGA(1)-HA-MGE(1). Pályafutásuk jellemzően nekik is az 1980-as évek elejéig tartott, ezt követően eladták őket, illetve több gép baleset áldozata lett. A (2) jelzés úgy keletkezett, hogy mivel az első széria szinte valamennyi gépét törölték az idők folyamán a nyilvántartásból, felszabadultak a jelzések, így azokat újraosztották az 1990-es évek derekán érkező Agro Turbo gépek számára.
         HA-MGD              HA-MGE
   HA-MGD - 2009-től üzemen kívül Kaposújlakon   HA-MGE - 2009-től üzemen kívül Kiskunlacházán
A következő két rajzon a HA-MGA és a HA-MGU látható.
HA-MGA
HA-MGU
Jelmagyarázat:
Üzemképes repülőgépek (Z-37). (5)
Üzemképes repülőgépek (Agro Turbo). (8)
Meglévő repülőgépek, jelenleg üzemen kívül. (9 - 7 Z-37, 2 Agro Turbo)
Lezuhant, megsemmisült, összetört repülőgépek. (17 Z-37)
Külföldre eladott repülőgépek. (51 - 46 Z-37, 5 Agro Turbo)

A Z-37 típusból napjainkra 5 gép maradt üzemképes, ők is ritkán láthatóak a levegőben:

HA-MFW:
Szinte újnak számít idehaza, 2005-től repül Kaposújlakon.
HA-MFW

HA-MFX:
2002-től repül hazai lajstromban, jelenlegi tulajdonosa Nyíregyházán tevékenykedik, valószínűleg a gép is ott van.
HA-MFX

HA-MFY:
Az egyik legkalandosabb pályafutású Z-37-ről van szó. Ő ugyanis még a Z-37 korszak elején került Magyarországra 1971-ben, mint HA-MCO, majd 1982-ben társaival együtt őt is eladták külföldre. Északi szomszédunknál teljesített szolgálatot egészen 2005-ig, amikor visszakerült hozzánk ismét. Új lajstromjelet kapott, és azóta Szatymazon repül, mint vontatógép. 2009-ben részt vett a Szatymazi Repülőnapprogramján, transzparens-vontatást végzett.
HA-MFY

HA-MGA(2):
1993-ban került hazánkba, Kunmadarason lehet vele találkozni.
HA-MGA

HA-MGP(2):
1994-ben jött hazánkba. A festése, illetve a főfutóit védő speciális burkolat miatt egyedi megjelenésűgép a kunmadarasi repülőtér lakója. Gazdája több alkalommal szerepelt vele hadijátékokon.
HA-MGP
Üzemen kívül van további 8 gép, ebből egy kiállítva megtekinthető Budapesten:
HA-MFG:
Az Agro-Turbo változat egyik tagjáról van szó, amely 1998-tól repült nálunk. 2010-ben törölték a nyilvántartásból, jelenleg ismeretlen helyen tartózkodik. Elképzelhető, hogy már korábban eladták külföldre.
HA-MFG

HA-MFH:
Ő a hagyományos Z-37 család tagja, viszont ugyancsak 1998-tól repült hazánkban, szintén 2010-es leállításáig. Napjainkban Telekgerendáson vár a sorsának jobbra fordulására.
HA-MFH

HA-MFI:
A rendszerváltás után került hazánkba, 1998-tól repül magyar lajstrommal. Telekgerendáson lakik, ahol több mezőgazdasági repülőgép is otthonra lelt. 2005 óta sajnos üzemen kívül van.
HA-MFI

HA-MFJ:

Az Indicator Légiforgalmi Zrt. repülőgépe, 1999-ben érkezett hozzánk. Budaörsön állomásozik,2008 óta minden idejét a hangárban tölti. Korábban főként transzparens-vontatáshoz használták.
HA-MFJ

HA-MFK:
2002-től repül nálunk, korábban előző társához hasonlóan Budaörsön lehetett látni. Napjainkban agyúrói repülőtér lakója, 2009-től üzemen kívül van.
HA-MFK
Fotó: Sármási Zoltán
HA-MFL:
A HA-MFY mellett ez a gép is kalandos pályát futott be. 1971-től 1981-ig már teljesített nálunk szolgálatot. Eladták, Csehországban és Szlovákiában is megfordult, majd 2000-ben visszakerült hazánkba, és újabb tíz évig repült 2010-es lajstromból való törléséig. Jelenlegi tartózkodási helye nem ismert, lehet, hogy már külföldön van.
HA-MFL

HA-MFO:
2000-től teljesített szolgálatot Farkashegyen, mint vontatógép. Néhány éve ő is Gyúrón található, leszerelt motorral, mely átkerült a HA-MFK-ra, meghosszabbítva ezzel a másik gép élettartamát. Ma egyikük sem üzemel.
HA-MFO
Fotó: Sármási Zoltán
HA-MGD(2):
1993-ban érkezett hazánkba, szépen felújított állapotban repült Kaposújlakon 2009-ig.
HA-MGD

HA-MGO(2):
1995-ben magyar lajstromot kapó gépről van szó, néhány éve üzemen kívül került, jelenlegBudapesten a Gyengénlátók Általános Iskolájának a kertjében kiállítva lehet megtekinteni.
HA-MGO

Az Agro Turbo változatból 8 gép teljesít szolgálatot hazánkban:
HA-MFA:
1996-tól repül nálunk, jelenleg ismeretlen helyen van.
HA-MFA

HA-MFC:
1994-ben érkezett hozzánk, eredetileg HA-MGI(2) lajstromot kapott, majd 1996-tól viseli mai jelzését.Kisújszálláson teljesít szolgálatot. A képen Kaposújlakon áll éppen.
HA-MFC

HA-MFD:
1994-től repül nálunk, első jelzése HA-MGL(2) volt, 1997-től van meg a mai jelzése. Jászapáti a lakóhelye. Néhány éve Szegeden volt alkalmam találkozni ezzel a cápafogú madárral.
HA-MFD

HA-MFM:
Az egyik legfiatalabb gépről van szó, 2005-ban érkezett Kaposújlakra, a típus egyik "fővárosába" OK-UJK lajstromjellel. Felújítása után 2008-tól üzemel.
HA-MFM

HA-MFS:
Kunmadaras "kék madara" 2006-tól repül hazai lajstromban.
HA-MFS

HA-MGH(2):
Előző társával egyszerre jött hozzánk, ma Kisújszálláson lehet vele találkozni az Air Patrol Kft.kötelékében.
HA-MGH

HA-MGS(2):
1995-től nálunk repülő gép, Jászapáti környékén végeznek vele mezőgazdasági munkákat.
HA-MGS

HA-MGV(2):
Szintén 1995-ben érkezett ide, Kaposújlakon látható a képen, jelenlegi holléte nem ismert.
HA-MGV
Üzemen kívül van további 2 gép:
HA-MGE(2):
1994-től repül hazai színekben, jelenleg a Dongó Kft. tulajdonában, Kiskunlacházán, 2009-től üzemen kívül van.
HA-MGE
HA-MGJ(2):
Az Air Patrol-flotta másik tagjáról van szó, adatai mindenben megegyeznek az előző gépével, ő azonbanKaposújlakon lakik. Valószínűleg már 2005-től nem repül.
HA-MGJ

HA-DOB:
Lajstromjele eltér társaiétól, ezért a sor végén, külön említem meg ezt a szépen karban tartott Z-37 madarat, amely 2006-tól repül nálunk, lakóhelye pedig mi más lehetne, mint Kaposújlak.
A Petőfi Csarnokban található Repüléstörténeti Kiállításon is szerepel egy Z-37 gép, amely az egykori NDK-ból érkezett hozzánk, mint DDR-SNB. 1984. december 10-én törölték az NDK lajstromból, vélhetőleg kevéssel utána került Magyarországra. Egy ideig a MÉM RSZ farkashegyi oktatóbázisán árválkodott, de 1996-ban már ki volt állítva.
Z-37 a Petőfi Csarnokban
Kaposújlak minden szempontból a Z-37 és Z-137 Agro Turbo gépek hazai központjának tekinthető, ahogy erről az alábbi képek (Horváth Balázs felvételei) is tanúskodnak. Persze a legtöbb valószínűleg soha nem fog repülni, de alkatrészként szolgálhatják működő társaikat, illetve soha nem lehet tudni, mit hoz a jövő. Egyszer valahol reneszánszukat élhetik még ezek a gépek.
Cmelák-sorfal
OK-PJB OK-PJD
OK-RJA
OK-SJC
Cmelák-csoport
Köszönetet mondok Horváth Balázsnak, aki fotóival, információival segítette az oldal létrejöttét!

Külön nem jelölt fotók: www.avia-info.hu

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése